1396/09/28 در ساعت 11:00:00

بهترین ابزارهای مدیریت و کنترل وای فای

اگر شما نیز با مشکلات ارائه وای فای دست و پنجه نرم می کنید و به دنبال ابزاری هستید که بتوانید به راحتی وای فای و کاربران آن را مدیریت کنید، این مقاله راه حل این موضوع را به شما معرفی می کند.

بهترین ابزارهای مدیریت و کنترل وای فای

راهکارهای مدیریت وای فای

چگونه وای فای خود را مدیریت کنیم؟ کاربران وای فای، سرعت استفاده از وای فای و میزان استفاده از وای فای چگونه کنترل می شوند؟

راه اندازی سیستم مدیریت وای فای مکان‌های عمومی نیازمند بستر مناسب ارائه اینترنت می‌باشد. یکی از مشکلات استفاده از وای فای (Wi-Fi) برای دارندگان این سیستم، به خصوص وای فای های عمومی(Public Wi-Fi) در محیط هایی مانند کافه ها، رستوران ها و ... این است که افراد مختلفی می‌توانند به وای فای متصل شوند و هر چقدر که می‌خواهند از اینترنت شما استفاده کنند. از این روست که نیاز به مدیریت وای فای و مدیریت کاربران وای فای افزایش پیدا کرده است. در این مقاله، سعی داریم شما را با دو روش رایج و البته استفاده از اسمارت وای فای برای مدیریت وای فای آشنا کنیم:

  1. اسمارت وای فای، مدیریت وای فای و کاربران وای فای اماکن عمومی
  2. استفاده از  نرم افزار های مدیریت وای فای
  3. هات اسپات، برای مدیریت وای فای

 

۱- اسمارت وای فای، سیستم مدیریت وای فای و کاربران وای فای اماکن عمومی

اسمارت وای فای راه حل مناسبی برای مدیریت وای فای مکان‌های عمومی است که وظیفه کنترل وای فای و کاربران آن را بر عهده دارد. 

اسمارت وای فای

اسمارت وای فای چیست؟

اسمارت وای فای یک سیستم هوشمند کنترلی یکپارچه تحت رایانش ابری می‌باشد که به واسطه قرارگرفتن یک دستگاه سخت افزاری (روتر)، میزبانی شده و بین اینترنت یک مجموعه و کاربران آن قرار گرفته و وظیفه مدیریت اینترنت وای فای و رفتار کاربران آن را بر عهده می گیرد. در واقع این سیستم یکپارچه، کنترل بر وای فای اماکن مختلف، رفتارهای موجود در آن و احراز هویت کاربران آن را ممکن می سازد.

 

به زبانی ساده، اسمارت وای فای یک نرم افزار تحت وب است که بوسیله آن، می توانید کاربران را از طریق شماره موبایل و دریافت اطلاعات هویتی او شناسایی کرده و نحوه استفاده آنها از وای فای را کنترل و مدیریت کنید. 

 

ویژگی های اسمارت وای فای

  • احراز هویت کاربران وای فای:  اسمارت وای فای بهترین روش ثبت نام کاربران می‌باشد. در احراز هویت اسمارت وای فای کاربران می‌بایست نام و نام خانوادگی، جنسیت و ... را وارد کرده و سپس یک کد احراز هویت از طرف سیستم اسمارت وای فای برای کاربر ارسال می‌گردد. پس از وارد کردن کد احراز هویت کاربر وارد اینترنت می‌شود.
     
  • مدیریت حجم مصرفی کاربران وای فای و زمان اتصال آنها: اینترنت کاربر پس از اتصال دارای حجم و زمان مشخصی می‌باشد. همینطور ارائه اینترنت به مشتریان وای فای مکان‌های عمومی به وسیله‌ی اسمارت وای فای با توجه به سیستم احراز هویت دارای امنیت زیادی است.

 


بخوانید: 

مدیریت کیفیت اینترنت در اسمارت وای فای
یکی از اصلی ترین کاربردهای اسمارت وای فای در اماکن عمومی، مدیریت چگونگی ارائه سرویس اینترنت است. این دغدغه مدیران، یعنی کنترل کیفیت مصرف اینترنت به شکل زیر انجام می پذیرد ... ادامه مطلب>
 

 

  • پنل مدیریتی ساده و غیر پیچیده: سیستم اسمارت وای فای دارای پنل مدیریتی برای مدیران مجموعه‌ها می‌باشد که در این پنل اطلاعات مشتریان، مدیریت اینترنت و قابلیت‌های اسمارت وای فای آورده شده است که بصورت یکپارچه مدیران از به آنها دسترسی دارند.
  • پشتیبانی: در سیستم اسمارت وای فای کادر مجرب پشتیبانی به صورت رایگان در 24 ساعت شبانه روز مدیریت سیستم را انجام می‌دهند.
  • خدمات ارزش افزوده: در اسمارت وای فای علاوه بر مدیریت اینترنت، ارزش افزوده‌های بیشتری به اینترنت اضافه می‌گردد. این ارزش افزوده‌ها عبارتند از:

هدایت کاربر به شبکه اجتماعی، وبسایت یا لینک دانلود
جمع آوری اطلاعات کاربران
سیستم اتصال یکپارچه
وای فای مارکتینگ
سیستم نظر سنجی

  • هزینه مقرون به صرفه: هر دو سیستم هات اسپات و اسمارت وای فای دارای یک هزینه‌ی اولیه برای راه اندازی می‌باشند، اما با توجه به ایجاد ارزش افزوده‌های زیادی که اسمارت وای فای بر روی وای فای مکان‌های عمومی ارائه می‌دهد، سیستم اسمارت وای فای به صرفه‌تر می‌باشد.

 


بخوانید:

پلن های فروش اسمارت وای فای

جهت مدیریت وای فای و کاربران آن، بسته به نوع نیاز شما و تعداد نفرات متصل همزمان، پلن های فروش مختلف طلایی، نقره ای و برنزی در نظر گرفته شده است.

 


بخوانید: 

معرفی اسمارت وای فای

امکاناتی که اسمارت وای فای برای شما به خواهد داشت. امکاناتی که کاربردهای مختلف بازاریابی و مدیریتی دارند. 

 

۲- استفاده از  نرم افزار های مدیریت وای فای

 یکی از این راه حل‌های مدیریت وای فای و البته ابتدایی ترین آنها ، استفاده از نرم افزارهای مدیریت وای فای می‌باشد. برای مثال:

  • Wireless Network Watcher
  • SoftPerfect WiFi Guard
  • BWMeter 
  • NetLimiter

روال کاری تمامی این نرم افزارها این است که آی پی(IP) و مک آدرس(Mac Address) دستگاه‌هایی که به وای فای متصل می‌شوند را دریافت می‌کند و به شما نمایش می‌دهد. حال شما می‌توانید به هر کدام از دستگاه‌های متصل به وای فای خود حجم اینترنت مشخصی بدهید. بنظر می‌رسد اینکار کمی زمانبر است. بخصوص برای مکان‌هایی که وای فای عمومی ارائه می‌دهد (مانند کافه‌ها، رستوران‌ها، شرکت‌ها و ...) زیرا افراد زیادی به وای فای مجموعه‌ متصل می‌شوند و مدیریت هر IP، اینکه که تک تک کاربران وای فای خود را مدیریت کرده و قواعد مشخصی را برای هر کسی که به وای فای وصل می شود اعمال نماید برای مدیران اماکن عمومی، با توجه به مشغله‌ی کاری زیادی که دارند زمانبر است.

 


احراز هویت کاربران وای فای در اسمارت وای فای

احراز هویت کاربران وای فای توسط سیستم اسمارت وای فای
اسمارت وای فای این امکان را فراهم کرده است که کاربرانی که درخواست اتصال به وای فای را دارند، توسط شماره موبایل خود احراز هویت شده و اتصال آنها تایید می شود. 

سایر امکانات اسمارت وای فای
 

 

۳- هات اسپات، برای مدیریت وای فای

یکی از رایج‌ترین راه حل‌های مدیریت اینترنت مکان‌های عمومی استفاده از هات اسپات می‌باشد. هات اسپات مسیر هدایت و دسترسی به وای فای است. افراد عادی می‌توانند از طریق لپ‌تاپ، گوشی‌های وای فای یا سایر وسایل قابل حمل به اینترنت دسترسی پیدا کنند. هات اسپات‌ها معمولاً در رستوران‌ها ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها، کتاب‌خانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، فروشگاه‌های کتاب، پمپ بنزین‌ها، فروشگاه‌های خیلی بزرگ، سوپر مارکت‌ها و سایر مکان‌های عمومی استفاده می‌شوند. بسیاری دانشگاه‌ها شبکه‌های بی سیم دارند. در این حالت هات اسپات مسیری است که کاربر را به Wi-Fi متصل کرده و در طی این فرآیند کاربر می‌تواند به وسیله لپ تاپ، موبایل، تبلت و غیره به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

 

هات اسپات‌ها معمولاً در رستوران‌ها ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها، کتاب‌خانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، فروشگاه‌های کتاب، پمپ بنزین‌ها، فروشگاه‌های خیلی بزرگ، سوپر مارکت‌ها و سایر مکان‌های عمومی استفاده می‌شوند

 

مشکلات امنیتی هات اسپات

سیستم هات اسپات دارای برخی مشکلات امنیتی است.اغلب هات اسپات‌ها نا امن هستند. برخی از هات اسپات‌ها به کاربران حساب کاربری(username و password) اختصاصی نمی‌دهند و در شرایطی نیز که به کاربران حساب کاربری داده می‌شود، دلیل بر بستر امن انتقال اطلاعات نیست و packet sniffer ها از نمایش عمومی جریان اطلاعات جلوگیری نمی‌کنند.

 

packet sniffer جریان اطلاعات را بررسی می کند.

 

Packet Sniffer:
به برنامه‌ای رایانه‌ای یا قطعه‌ای سخت‌افزاری گفته می‌شود که می‌تواند به رهگیری و ضبط جریان اطلاعات در یک شبکه یا بخشی از یک شبکه‌ی رایانه‌ای بپردازد.
Packet Sniffer جریان بسته‌هایی که در سطح شبکه در حال تبادل هستند را زیر نظر می‌گیرد و در صورت نیاز، اطلاعات خام بسته‌ها را کدگشایی می‌کند و اطلاعات بخش‌های مختلف بسته را نمایان می‌سازد و آن‌ها را مطابق آراف‌سی مربوط به خودش، یا دیگر مشخصات طراحی، تحلیل می‌کند.

 

سیستم هات اسپات نیازمند یک نیروی انسانی می‌باشد که وظیفه‌ی حفظ و نگهداری سیستم را بر عهده دارد که این موضوع برای مجموعه‌ها هزینه‌بر می‌باشد. هات اسپات‌های رایگان عمومی بسیار خطرناک هستند. در این شبکه‌ها سارقان، اطلاعات ارسالی از سمت یک کاربر خاص را می‌توانند شنود کرده و از آن ها سوء استفاده کنند.

 

هات اسپات یکی از روش های مدیریت کاربران وای فای است.

 

نوشته شده توسط اسمارت وای فای

مدیریت وایرلس () نرم افزار مدیریت وای فای () اسمارت وای فای () هات اسپات () مدیریت کاربران وای فای () مدیریت wifi () نرم افزار مدیریت wifi () smart wifi () کنترل کاربران وای فای ()
نظر جدید
0%